Afhankelijk van waar je je cijfers vandaan haalt, is het een gegeven dat ergens tussen 81 procent en 92 procent van de goede voornemens voor het nieuwe jaar niet lukken.

Anders gezegd: Ten minste 8 van de 10 keer val je terug in je oude gewoonten en patronen en lukt het dus niet om nieuw gedrag vast te houden.

Er is geen twijfel over mogelijk. Gedragsverandering is moeilijk.

Waarom is dat? Wat zijn de belangrijkste redenen waarom je nieuwe gewoonten niet makkelijk kunt blijven doen? En wat kun je doen om positieve veranderingen makkelijker te maken en vol te houden?

PROBLEEM 1: Alles in één keer proberen te veranderen.

OPLOSSING: Kies één verandering en doe het goed.

De algemene consensus onder onderzoekers over gedragsverandering is dat je er beter aan doet om je te concentreren op het veranderen van een klein aantal gewoonten tegelijkertijd.

Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan me te concentreren om te bouwen aan één verandering van mijn gedrag tegelijkertijd. Als dat nieuwe gedrag een routine wordt, ga ik verder met de volgende. Ik heb bijvoorbeeld zes maanden mijn focus gehad om elke maandag, woensdag en vrijdag naar de sportschool te gaan.

Toen dat eenmaal een routine was, ging ik verder met mijn volgende gewoonte, dat was elke maandag een nieuw blog schrijven. Deze keer besteedde ik acht maanden aan het focussen op de nieuwe gewoonte totdat het onderdeel werd van mijn levensstijl. Vervolgens ben ik gaan werken aan gezondere eetgewoontes tijdens de lunch. Enzovoorts. Je snapt het idee. Belangrijk bij het veranderen van je gedrag en gewoontes gun jezelf de tijd om de veranderingen in je systeem te krijgen.

BONUS-OPLOSSING: Kies een kern-gewoonte.

Een kern gewoonte is een gewoonte die ander gedrag bijna vanzelf laat plaats vinden.

Als je bewust bezig gaat met je energiebalans om af te vallen en je gaat goed in de gaten houden hoeveel je elke dag eet en beweegt. Je weet dat je meer calorieën wilt verbranden dan dat je er eet. Dan zullen er bijna vanzelf nieuwe gewoontes ontstaan, je ziet dat je met bepaald gedrag meer calorieën verbrand, dus je neemt vanzelf wat vaker de trap in plaats van de lift, vaker de fiets in plaats van de auto. Je ziet dat het eten van andere of minder voeding ook helpt om de balans positief te laten worden. Je verbrand meer calorieën dan dat je binnen krijgt. Bijna automatisch val je dan ook af.

Nieuwe gewoontes 

Je gaat dus bijna vanzelf nieuwe gewoontes ontwikkelen op het gebied van bewegen en op het gebied van je voeding. Als je jezelf ook nog helpt met meer kennis over voeding dan kan het best zijn dat je na een jaar een hele andere beweeg en eetgewoonte hebt dan nu. En dat niemand het meer raar vindt dat jij inderdaad altijd de trap neemt en tussen de middag even gaat wandelen.

Je hebt niet bewust gewerkt aan de nieuwe eet en beweeg gewoontes ze zijn ontstaan door je nieuwe kern gewoonte je “energiebalans”



We gaan je niet lastig vallen. Het e mail adres is alleen voor het versturen van het E Book

PROBLEEM 2: Beginnen met een nieuwe gewoonte die te groot is

OPLOSSING: “Maak het starten met een nieuwe gewoonte zo gemakkelijk dat je geen nee kunt zeggen.”

Met andere woorden, het moeilijkste deel van een nieuwe gewoonte is de start het beginnen met het nieuwe gedrag.

Het kan je veel motivatie kosten om naar de sportschool te gaan om te trainen na een vermoeiende dag op het werk. Maar als je daadwerkelijk aan de training begint, heb je niet veel wilskracht nodig om het vol te houden. Om het jezelf dus makkelijker te maken om een nieuw gedrag op te bouwen, is het slim om te beginnen met een opmerkelijk kleine gewoonte.

Nieuwe gewoonten moeten heel eenvoudig te starten zijn.

Begin met gedrag dat zo klein is dat het elke dag gemakkelijk lijkt om het te doen.

  • Zou je meer boeken willen lezen? Begin met het lezen van twee pagina’s elke avond.
  • Wil je meer bewegen? Koop een stappenteller en zorg dat je elke dag meer stappen gaat maken.
  • Als je idee is om sterker te worden? Doe dat elke dag 5 push ups en laat het aantal push ups langzaam groeien.

PROBLEEM 3: Op zoek naar een resultaat, geen gewoonte

OPLOSSING: Focus op het gedrag, niet op de uitkomst.

Bijna elk gesprek over doelen en nieuwe gewoontes is gericht op een bepaald type resultaat. Wat wil je bereiken? Hoeveel gewicht wil je verliezen? Hoeveel geld wil je besparen? Hoeveel boeken wil je lezen? Hoeveel glazen water wil je per dag drinken? Uiteraard zijn we resultaatgericht omdat we willen dat onze nieuwe gewoontes ook nieuwe resultaten gaan opleveren.

Wordt verliefd op het proces 

Dit is dan het probleem: nieuwe doelen gaan je geen nieuwe resultaten opleveren. Nieuwe gewoontes en een andere levensstijl gaan dat wel doen. En een nieuwe levensstijl is geen resultaat, het is een proces. Om deze reden zou al je energie moeten gaan naar het bouwen van betere gewoontes en rituelen, zonder betere resultaten na te streven. Die ontstaan vanzelf, geef jezelf de tijd om de resultaten van een nieuwe levensstijl te ontdekken. Als je andere gewoontes wilt en andere resultaten wilt, wordt dan verliefd op het proces!

PROBLEEM 4: Het niet veranderen van je omgeving

OPLOSSING: Zorg voor een omgeving die goede gewoonten bevordert.

Ik heb nog nooit iemand in een negatieve omgeving consequent aan positieve gewoonten zien vasthouden. Je kunt deze stelling op veel verschillende manieren beschrijven:

  • Het is bijna onmogelijk om de hele tijd gezond te eten als je constant omringd wordt door ongezond voedsel.
  • Het is bijna onmogelijk om de hele tijd positief te blijven als je constant omringd wordt door negatieve mensen.
  • Het is bijna onmogelijk om je te concentreren op een enkele taak als je constant gebombardeerd wordt met sms-berichten, meldingen, e-mails, vragen en andere digitale afleidingen.
  • Het is bijna onmogelijk om te sporten als je constant omringd wordt door mensen die niet sporten.

Enzovoorts.

Onbewust gedrag 

We geven het bijna nooit toe (of zijn het ons niet bewust), maar ons gedrag is vaak een eenvoudig antwoord op de omgeving waarin we ons bevinden. Sterker nog, je kunt aannemen dat de levensstijl die je vandaag hebt (al je gewoontes) grotendeels een uitkomst zijn van de omgeving waarin je elke dag leeft. De grootste verandering die een nieuwe gewoonte gemakkelijker zal maken, is het ontwerpen van een (nieuwe) omgeving die goed aansluit bij de nieuwe gewoonte.

Laten we als voorbeeld nemen dat je nieuwe doel is om de stress in je leven te verminderen en op een meer gerichte manier te leven.

Dagelijkse Routine

De kans is groot dat dit jouw huidige situatie als volgt  is:

Elke ochtend gaat het alarm of de wekker op je telefoon af.

Je pakt je telefoon op, schakelt het alarm uit en begint onmiddellijk met het controleren van e-mail en sociale media.

Nog voordat je zelfs uit bed bent gekomen, denk je al aan een half dozijn nieuwe e-mails. Misschien heb je zelf al gereageerd op een email. Je hebt ook al even de laatste updates op Facebook, Twitter en Instagram bekeken, dus de laatste berichten zwermen al rond in je hoofd.

Je bent nog niet onder de douche geweest of aangekleed eens gekleed, en je geest is al afgeleid en bezig om der eerste problemen die je hebt gezien al op te lossen daar ontstaat al de eerste spanning.

Als dit je bekend voorkomt en je wilt die gewoontes veranderen, is de eenvoudigste manier om dit te doen je omgeving te veranderen. Zorg dat je telefoon niet op je slaapkamer ligt. De telefoon is het ding dat alle problemen veroorzaakt, dus verander de omgeving.

Wekker

Koop een gewone wekker (ouderwets ik snap het) en laad je telefoon op in een andere kamer (of op zijn minst in de kamer weg van je bed)

Je kunt ook de digitale omgeving veranderen. Schakel alle pushmeldingen op je telefoon uit. Je kunt zelfs je e-mail en apps voor sociale media verwijderen van het startscherm en ze ergens anders op de telefoon verbergen. Ik heb al mijn apps een maand lang van mijn telefoon verwijderd om te zien hoe het zou gaan. Ik heb ze heel weinig gemist. Als je de omgeving niet verandert, zult je zelf dat waarschijnlijk ook niet doen.

PROBLEEM 5: Aangenomen dat kleine veranderingen niet optellen.

OPLOSSING: Wordt elke dag een procent beter.

Als je luistert naar bijna iedereen die over hun doelen praat, hoor je dat ze het minimum beschrijven dat ze willen bereiken.

  • Ik wil minstens 30 boeken lezen dit jaar
  • Ik wil voor de zomer nog 10 kilo afvallen

De onderliggende veronderstelling is dat je prestaties groot moeten zijn om een verschil te maken. Daarom praten we er altijd over om een grote gewoonte na te jagen. “Als ik minstens 20 kilo wil verliezen, moet ik mijn heel hard werken en 90 minuten per dag gaan trainen!”

Als je echter naar je huidige gewoontes kijkt, zie je een ander beeld. Bijna elke gewoonte die je vandaag hebt, goed of slecht, is het resultaat van veel kleine keuzes die in de loop van de tijd zijn gemaakt. Het is het herhaalde patroon van klein gedrag dat tot grote resultaten leidt. Elke dag kunnen we de keuze maken om één procent beter of één procent slechter te worden, en dit gaat zo vanzelf dat het niet opvalt dat we steeds die keuzes maken.

Elke dag iets minder eten dan je verbruikt en je valt af

De 10 kilo die je wilt afvallen zijn er ook op die manier aangekomen, elke dag een keuze om iets meer te eten dan je verbrandt en je groeit langzaam naar die 10 kilo.

Als je serieus bent over het werken aan een nieuwe gewoonte, begin dan met iets kleins. Begin met iets waar je door herhaling je goed bij gaat voelen. Als je het dan vaak genoeg hebt herhaald, kun je je zorgen maken over het verhogen van de intensiteit.  Zorg dat het nieuwe gedrag een gewoonte wordt en ga daarna bepalen wat het effect moet worden.

Als je meer wilt lezen over hoe je slim en makkelijk nieuw gedrag kunt ontwikkelen, lees dan het e book 10 stappen om positief je gewoontes te veranderen.  Waarin je ook kunt lezen hoe je met kleine stappen grote resultaten kunt halen.