(leestijd 3 minuten)

Beginnend bij ons brein

Wat maakt nu dat het vasthouden van goede gewoontes zo moeilijk is? Dat heeft alles te maken met ons brein. Ons oudste brein, het reptielenbrein is 3 miljoen jaar oud, en niet ontworpen om ons gelukkig te maken. De primaire functie van ons reptielenbrein is ervoor te zorgen dat we overleven. Dit deel van je brein is wel de motor achter je huidige gewoontes.

Bedenk maar eens hoe snel je kunt reageren op mensen die nieuw in jouw leven komen. Een nieuwe collega, je vriend komt met een nieuwe vriendin, je gescheiden vader komt met zijn nieuwe vriendin.

Iedereen kent wel een situatie waar hij heel snel een mening had over iemand die laten helemaal niet leek te kloppen.

Hoe ervaar je angst?

Als je op een donker parkeerterrein loopt en je hoort mensen schreeuwen dan kun je hier angstig van worden. Als je auto ook nog helemaal aan de andere kant van het parkeerterrein staat. En het schreeuwen blijf je horen. Dan zul je merken dat je lichaamstemperatuur op gaat lopen, dat je ademhaling sneller zal gaan, je bloed gaat wat sneller lopen. 

Wat hier gebeurt is dat onbewust je reptielen of primaire brein jouw lichaam voorbereidt om te kunnen vluchten. Als blijkt dat er geen dreiging was, het waren wat vrienden die elkaar weer zagen. En je in de auto stapt, zul je merken dat je lichaam zo is opgewarmd dat je zweet en dat je lichaam even tot rust moet komen. 

Blijft je brein onbewust alles bepalen?

Je primaire brein blijft zorgen dat je zo veilig mogelijk bent. En dat gevaar wordt herkend en dat je daarop onbewust wordt voorbereid. Het vraagt dus voorbereiding en een plan om je brein te helpen om andere keuze te maken. Als je jouw reptielen brein niet helpt om je nieuwe goede gewoontes op te slaan als nieuwe gedrag’ zal het brein je oude gewoontes altijd als eerste inzetten.

White paper 7 Nieuwe gewoontes om meer resultaat te halen



7 nieuwe gewoontes om meer resultaat te halen:

 

  1. Met kleine stappen bouw je grote dromen
  2. Bouw een Feedback Team
  3. Stel jezelf de vraag waarom het belangrijk voor je is
  4. Maakt het starten makkelijk
  5. De 5 seconden regel (handel voordat je denkt)
  6. Bouw beloningen in
  7. Werk aan je nieuwe routine gedrag
Welk droomdoel je ook hebt voor jezelf: betere baan, fitter lichaam, gezonder leven, meer plezier, meer geld? Welk doel je hebt gesteld voor jezelf je realiseert het niet van de ene op de andere dag.

Wil je toe werken naar je doel, dan is het goed om kleine stappen te nemen en te zorgen dat je continu stappen blijft maken richting je doel. Het doel is de eindbestemming, de route naar de eindbestemming of het proces wat je inzet is belangrijk voor het halen van je tussenliggende resultaten op weg naar het droomdoel. Gun jezelf de tijd om van nieuw gedrag echt gewoonte gedrag te maken.

Het resultaat van je terugkerende gedrag is in essentie de optelsom is van je gewoonten.

  • Hoe in vorm of uit vorm ben je? Is een resultaat van je gewoontes.
  • Hoe gelukkig of ongelukkig ben je? Is een resultaat van je gewoontes.
  • Hoe succesvol of niet succesvol ben je? Is een resultaat van je gewoontes.

Oefening

  1. Kijk goed naar je persoonlijk en zakelijk leven, stel jezelf de vraag: Welke blijvende verandering van gedrag zal mijn leven het meest ten goede komen?
  2. Kies een gewoonte die je structureel wilt veranderen, het kan een persoonlijke of een zakelijke gewoonte zijn.
  3. Schrijf hem uit en gebruik dit als start van je plan.

Wil je aan de slag met veranderen van gedrag en werken aan nieuwe gewoontes download dan de bovenstaande white paper