Stappen die je helpen met het herstel van je resultaten 

Het is bijna nieuwjaarsavond, en de vraag komt dan wat zijn jouw goede voornemens? Goede voornemens vasthouden blijft lastig. Vaak zijn dat geplande veranderingen in ons gedrag die goed voor ons zijn: meer sporten, minder snoepen en meer tijd maken voor vrienden en familie.

We weten dat maar 15% de voornemens daadwerkelijk worden uitgevoerd. Wat er vooral zorgt dat het niet lukt zijn je bestaande gewoontes. Goede voornemens betekend dat je nieuwe goede gewoontes in je leven moet introduceren.

Dat is weliswaar makkelijker gezegd dan gedaan – vorm gewoon nieuwe gewoonten, en de resultaten komen vanzelf!

Hard werken

Het is intussen in de praktijk minder eenvoudig, hoe oud je ook bent, je hebt al een tijd het gedrag die je wilt veranderen. Realiseer je dat als je gewoontegedrag wilt veranderen, het eerder een marathon is dan een sprint.

Het is hard werken, gun jezelf tijd om de nieuwe gewoonte belangrijker te maken dan de oude gewoonte. Je kunt het brein wat je gewoontes ondersteunt zien als het brein van een jonge hond. Het reageert op beloningen en moet ook beetje bij beetje worden getraind. Totdat je in staat bent om consequent het nieuwe gedrag te doen wat je wilt.

In dit blog wil ik je wat tips geven om je goede voornemens voor 2020 om zetten in echt ander gedrag. Ik wens iedereen veel succes met hun goede voornemens

Kies een positieve nieuwe gewoonte.

Ik raad je aan om een nieuwe, positieve gewoonten te vinden om op te bouwen, in plaats van te beginnen met het beëindigen van een slechte gewoonte. Als je wilt stoppen met het eten van junkfood … concentreer je dan op het creëren van de gewoonte om meer groenten te eten. Goede positieve gewoontes om mee te beginnen zijn bijvoorbeeld:

Vaker een boek lezen, geeft je rust en kennis. Meer schrijven starten met een dankbaarheid dagboek geeft je vast een boost. Toch wat vaker gaat sport je energiebalans zal je verrassen. Kijk goed naar je eetpatroon meer groenten en minder vlees eten is wellicht goed.

Eén gewoonte per keer.

We hebben allemaal wel een lijst van een tiental gewoonten die we willen veranderen – en dat is het nu! In mijn ervaring, hoe meer gewoontes je tegelijkertijd wilt veranderen, hoe minder kans je hebt dat je slaagt. Zelfs één gewoonte per keer vraagt focus en neemt energie in beslag! Één nieuwe gewoonte per keer is veruit de beste strategie voor iedereen.

Kleine stappen zijn succesvoller.

Mensen onderschatten het belang hiervan, maar samen met één gewoonte per keer is dit het belangrijkste dat je kunt doen om succes te garanderen. Begin heel klein.  Begin 5-10 minuten per dag te lopen, niet 30 minuten. Eet een kleine portie groente voor een maaltijd, probeer niet om je hele dieet in één keer te veranderen. Begin zo klein als je kunt, en verhoog het geleidelijk en blijft dit consequent doen. Kleine stappen stellen je geest in staat om geleidelijk aan te passen, en is verreweg de beste methode.

Stel herinneringen of een alarm in.

Het ding wat voor mensen in het begin lastig is, is om de nieuwe gewoonte als eerste te herinneren. Je brein zal eerst je oude gewoonte naar voren schuiven. Vergeet het niet! Stel visuele herinneringen in op de plek waar je de gewoonte wilt herinneren (bijvoorbeeld in de keuken, voor de gewoonte van de groenten of leg een boek op de plaats waar nu altijd de afstandsbediening van de tv ligt). Samen met digitale herinneringen op je telefoon en agenda gaan die herinneringen je helpen om de nieuwe gewoonte steeds te herhalen.

De onzichtbare hand

Omgeving is de onzichtbare hand die het menselijk gedrag vormt. We zijn geneigd te geloven dat onze gewoonten een product zijn van onze motivatie, ons talent en onze inzet. Zeker, deze kwaliteiten zijn van belang. Maar het verrassende is dat, vooral gedurende een lange periode, je persoonlijke kwaliteiten worden overmeesterd door je omgeving. Als je je werk en leefomgeving aanpast aan je goede voornemens geef je jezelf meer kans van slagen.

Deel je verantwoordelijkheid.

Hoe help je jezelf om door te blijven zetten met de verandering van een gewoonte, als je zin hebt om te stoppen? Verantwoording. Bepaal iemand in je omgeving om je goede voornemen en je nieuwe gewoonte mee te delen. Zodat hij/zij je kan helpen op de momenten dat het lastiger is om de nieuwe gewoonte vol te houden. Een heel team mensen kan natuurlijk ook, een hardloop groep zal het je makkelijker maken om je nieuwe hardloop gewoonte vol te houden.

Beloon jezelf.

Je zult niet lang aan een verandering blijven vasthouden als je er echt een hekel aan hebt. Zoek liever wat plezier in het doen van de gewoonte. Als je bijvoorbeeld gaat hardlopen, beschouw het dan niet als marteling, maar als een manier om van het buitenleven te genieten, om je lichaam in beweging te houden. Geef positieve aandacht aan elk moment van het doen van de (nieuwe)gewoonte en vind dankbaarheid en vreugde als je het doet. Dankbaarheid voor het volhouden van je nieuwe gewoonte is een krachtig middel om jezelf positief te belonen.

Probeer zo consequent als mogelijk te zijn.

Hoe consequenter je bent, hoe beter. Weersta het uitstellen van de gewoonte en maak er een beleid van om direct te beginnen wanneer je hebt gezegd dat je het gaat doen, in plaats van je over te geven aan het oude patroon van: “Ik ga het later wel doen.” Dat is een oude gewoonte die je juist wilt veranderen door het meteen te gaan doen. Het is en blijft niet eenvoudig om een nieuwe gewoonte echt te conditioneren in je leven.

Controleer en pas regelmatig aan.

Zelf beoordeel ik graag mijn nieuwe gewoonte aan het einde van elke dag. Dat helpt me om steeds beter te worden in een nieuwe gewoonte. Je helpt je positieve mindset als je aan het einde van de dag een dankbaarheid boekje bij houdt, je bent dankbaar dat je weer een dag je nieuwe gewoonte hebt volgehouden. En dat het nieuwe gedrag steeds meer een gewoonte is geworden in plaats van een gewoonte waar je steeds aan herinnerd moet worden.

Als je de gewoonte toch een keer vergeet, past dan je help systeem aan door nieuwe herinneringen of alarmen aan te maken. Als je niet consequent bent, bepaal dan een uitdaging met je (hulp) team zodat zij je kunnen helpen om je goede voornemen te blijven herhalen. Elke week evalueren en zo nodig aanpassen betekent dat je beter en beter wordt in het doen van je nieuwe gewoonte. Het zit soms even tegen, als je even stopt, geen probleem, stop niet definitief, start gewoon weer met je nieuwe gewoontes. Gun jezelf dat het ook even tegen kan zitten. Succes.