fbpx

(Leestijd 3 minuten)

Je ziet mensen constant op een zoektocht om heel snel succesvol te worden. Deze zoektocht lijkt interessant en is eigenlijk een regelrechte valkuil.

Ze raken zo geobsedeerd door het gestelde doel dat ze vergeten dat het proces belangrijk is.

Ze raken zo geobsedeerd door de uitkomst dat ze de herhalingen over het hoofd zien die ze moeten doen om te komen waar ze naar toe willen. We worden dan zo gefocust op de korte termijn resultaten dat we vergeten lange termijn gewoonten op te bouwen die het echte verschil gaan maken.

Er zijn echter een paar strategieën die de resultaten die je leuk vindt daadwerkelijk zullen versnellen zonder het belang van het bouwen van betere gewoonten te negeren. Je kunt deze strategieën ook “Gedragsvermenigvuldigers” noemen omdat ze zich vermenigvuldigen en jouw vermogen om de juiste actie te ondernemen op een structurele basis vergroten.

Laten we het hebben over deze methodieken, hoe ze werken en hoe ze je dichter bij het bereiken van succesvol met ander gedrag nieuwe doelen halen.

De “gedragsvermenigvuldigers”

1. Snelle feedback.

“De beste manier om gedrag op lange termijn te veranderen, is door korte termijn feedback.” Hoe sneller je de feedback krijgt, hoe sneller je jouw gedrag kunt aanpassen. In de groei methodiek die we inzetten bij klanten, is in de uitvoering van werkzaamheden de dagelijkse samenkomst een belangrijk onderdeel. Wanneer je de werkzaamheden voor deze week en voor vandaag kort bespreekt elke ochtend voor dat je start met het werk, max 15 minuten.

Heel gestructureerd kijken naar de doelen van vandaag en de doelen van deze week, en hier de werkzaamheden voor elke verantwoordelijke kort benoemen is heel effectief. Op de 1e dag geef je kort en direct feedback op de doelen en werkzaamheden. En op de 2e werkdag geef je gelijk feedback op de resultaten van jezelf en de collega’s die ook betrokken zijn bij de dagelijkse samenkomst.

Hoe concreter en eerlijker je elkaar feedback geeft hoe groter de groei van persoonlijke en team kwaliteiten wordt. Het meest fundamentele aspect van een nieuwe gewoonte is je bewust te zijn van je huidige gewoontes. Als je niet bewust bent van je huidige gewoonten, hoe kun je ze dan veranderen? Dit is de reden waarom snelle feedback zo belangrijk is.

Snellere feedback leidt tot snellere resultaten.

2. Eenvoud.

De beste productiviteitsstrategie is het stoppen met zaken die je productiviteit negatief beïnvloeden. Als je een leven leidt met minder afleiding, een leven waar je vaker nee zegt, wordt het veel gemakkelijker om effectiever je verandering door te voeren. Het Pareto-principe, ook wel de 80-20-regel genoemd, het is een algemeen gedeeld idee dat 80 procent van de resultaten in een bepaald streven uit 20 procent van je werk komt. (D.w.z. 80 procent van uw inkomsten komt van de beste 20 procent van uw klanten.)

Meestal wordt deze regel naar besproken om je erop te wijzen dat je je op die top 20 procent moet concentreren.

“Stop al je energie de 20% in de zaken die het grootste voordeel bieden!”

Dit is een uitstekend advies, maar wat we makkelijk vergeten is dat zelfs als je weet wat de top 20 procent is, je nog steeds de valkuil moet vermijden om tijd te verspillen aan de overige 80 procent van de taken. In veel gevallen is het gevaar dat je niet weet wat de belangrijkste taak voor de dag is. Het gevaar is dat je met de 7e minder belangrijke taak bezig bent voordat je de belangrijkste taak gaat doen.

Identificeer niet alleen de 20 procent van je gewoontes die het meest effectief zijn, elimineer de 80 procent van de gewoontes die verspilling zijn.

Wanneer je de afleidingen en de verspilling stopt, wordt het veel gemakkelijker om gefocust te blijven.



3. Omgeving

Naar mijn mening is dit de grootste succes “tip” die er is. Als je in een omgeving leeft die je naar de juiste beslissing brengt of als je jezelf omringt met mensen die je nieuwe gedrag normaal vinden. Dan zul je merken dat succes bijna een bijzaak is. De wereld om ons heen vormt ons gedrag. Overweeg bijvoorbeeld het huis waar je woont. Er zijn veel signalen in je huis ingebouwd, waarschijnlijk honderden, die je gedrag op kleine manieren beïnvloeden.

  • Zit er koeken in de koektrommel? Dan is er een grote kans dat je een lekker koek eet voordat je gaat eten.
  • Staan de bank en de stoelen richting de televisie? Dan zul je meer geneigd zijn om te gaan zitten en de tv aan te zetten.

En het werkt ook de andere kant op …

  • Heb je je hardloopschoenen en kleding avonds klaar gelegd? Dan zul je eerder geneigd zijn om ze aan te trekken en morgens te gaan hardlopen.
  • Heb je de koektrommel vervangen door de fruitschaal, dan zul je eerder fruit eten, in ieder geval eet je niet meer zo makkelijk een koek.

Werk je op een kantoor met gezonde en fitte mensen? Als dat het geval is, is de kans groter dat jezelf ook fitter wilt worden en gezonder wilt gaan eten. Elke omgeving motiveert bepaald gedrag en voorkomt ander gedrag. De sleutel is om in een omgeving te leven en te werken die de resultaten ondersteunt die je wilt bereiken. De mensen om ons heen vullen onze dagen met kleine signalen en triggers die onze gewoontes en het veranderen van gewoonte makkelijker of moeilijker kunnen maken.

De vraag is dus: Moet je in je huidige omgeving vechten om te veranderen? Of stimuleert je omgeving jouw nieuwe gedrag?

4. Kwaliteiten

Als je vaardigheden in een bepaald gebied goed ontwikkeld, dan zal het makkelijker worden om continu vooruitgang te boeken. Als het je makkelijk afgaat om in een team feedback te geven, dan zal een stap naar een rol in het team die meer bepalend is makkelijker zijn, dan wanneer je het heel lastig vindt om feedback te geven. Dit is ook waar talent en genetisch potentieel in beeld komen. Het is veel gemakkelijker om een succes te worden in basketbal als je 2.05 cm lang bent in plaats van als je 1.75 cm lang bent. Zorg dat je dat spel speelt waar je je vaardigheden het beste tot hun recht komen dan komt het succes vast sneller.

Ik denk nog steeds dat heel snel succesvol kunnen zijn een sprookje is. Er is geen manier om een simpel feit te vermijden: je zult je moeten inspannen en het werk wat nodig is moeten doen.

Deze vier methodieken kunnen je wel helpen om het slimmer te doen:

  • Krijg korte termijnfeedback.
  • Vereenvoudig en elimineer afleiding.
  • Omring jezelf met een omgeving die je nieuwe gedrag bevordert.
  • Speel een spel dat je vaardigheden gebruikt.