Wat zijn de gewoontes die je elke dag helpen? Gewoontes? Laten we eerst wat bewuster kijken naar gewoontes en gewoontegedrag.

Een gewoonte is een handeling of een manier van handelen die men gewend is uit te voeren en die men doorgaans onbewust – dus zonder erbij na te denken – uitvoert. 

Wat betekenen gewoontes dan voor je?

Gewoontes zijn dus onbewust terugkerende handelingen. En let op!! Studie en onderzoeken wijzen uit dat we als mensen meer dan 90% van ons dagelijks gedrag ‘onbewust’ is.

Gewoontes heb je in het verleden door opvoeding en ervaringen aangeleerd. Gewoontes zijn ook ontstaan door in het verleden opgebouwde angsten en overtuigingen.

Je hebt vast een gewoonte waar je blij van wordt en die je helpt om prima resultaten te halen. (Je drinkt nu wel elke dag 6 glazen water 😊)

Wanneer je even door denkt heb je ook gewoontes die je niet helpen, die je niet dichter bij een resultaat brengen wat je graag wilt bereiken. (Elke tony chocolonely reep die je ziet kun je niet laten liggen 🙁

Onbewust gedrag

Als je een groot deel van de dag onbewust handelt is elke dag een aaneenschakeling van je bestaande gewoontes. Bedenk eens hoe het gaat bij jou? Als je dag een aaneenschakeling van gewoontes is, welke gewoonte kun je dan het beste vervangen? Ben je blij met het resultaat wat je gewoontes nu opleveren.

Het resultaat van je terugkerende gedrag is in essentie de optelsom is van je gewoonten.

  • Hoe in vorm of uit vorm ben je? Is een resultaat van je gewoontes.
  • Hoe gelukkig of ongelukkig ben je? Is een resultaat van je gewoontes.
  • Hoe succesvol of niet succesvol ben je? Is een resultaat van je gewoontes.

Jouw gedrag en de keuzes die je maakt zijn door je verleden opgebouwd en geconditioneerd. Ze zijn ondertussen zo ingesleten dat je ze zelfs blijft herhalen ook als ze je niet helpen

Gewoonte beslissingen!

Je hebt ook gewoontes als het gaat om beslissingen nemen. Zowel zakelijk als persoonlijk, neem je “gewoonte” beslissingen!

Gewoontes is gedrag zonder dat je erbij nadenkt, en het wordt interessant als je vaststelt dat deze gewoonte beslissingen bepalen welk resultaat jij elke dag haalt.

Gewoonte beslissingen neem je op basis van in het verleden opgebouwde angsten, overtuigingen, ervaringen en aangeleerde normen en waarden. Welke gewoonte beslissingen herhaal jij onbewust elke dag? En word je daar blij van? Welke uitdagingen ga je wel aan en welke niet.

Veranderen van geconditioneerd gedrag is echt niet eenvoudig, herken je gedrag wat je graag wilt veranderen. Dan is er een bewuste beslissing nodig een goed plan en tijd om je nieuwe gedrag geconditioneerd te krijgen.

Waar krijg je mee te maken als je een gewoonte wilt veranderen?

Als je bijvoorbeeld je gedrag in gesprekken met klanten wilt veranderen, is kennis belangrijk. Anders communiceren, meer diepgaande vragen stellen. Vraagt kennis van jezelf en commerciële communicatie werk aan het verkrijgen van deze kennis en de nieuwe gewoonte ga je dan makkelijker starten. Je kunt alleen een nieuwe gewoonte bepalen met de kennis die je nu hebt, het kan slim zijn om anderen erbij te betrekken voor de kennis die je nog nodig hebt.

Het bepalen van een nieuwe gewoonte kan gepaard gaan met onzekerheid, waar doe je goed aan? Wat is een goede nieuwe gewoonte als het gaat over eten bijvoorbeeld? En die onzekerheid kan er voor zorgen dat je niet start met een nieuwe gewoonte.

Test je nieuwe gedrag

Voorkom dat je in de cirkel terecht komt van: Probleem? Onderzoek doen, geen oplossing? Meer onderzoek doen en deze cirkel weer opnieuw. Deze werkwijze op zoek naar een perfecte nieuwe gewoonte zorgt voor weinig effect.

Wat wel kan werken voor je is een cirkel van het ‘testen van oplossingen’, bepaal een nieuwe gewoonte, test het effect van de nieuwe gewoonte en beslis of dit een gewoonte wordt die je gaat helpen. Nog niet helemaal tevreden bepaal dan weer een nieuwe gewoonte, test het effect van deze gewoonte en beslis opnieuw of je deze gewoonte definitief blijft door zetten.

Als je er voor kiest om je gedrag niet te veranderen, kies je er voor dat je resultaten hetzelfde blijven. Einstein heeft de definitie van dit gedrag bedacht.

“Steeds hetzelfde gedrag blijven doen en andere resultaten verwachten”!

De definitie van dit gedrag is volgens Einstein “waanzin”

Succes met je nieuwe gewoonte!