fbpx

Manage je energie en niet je tijd!

Stel je voor dat je hersenen een computer zijn. Aan het begin van de dag zijn je hersenen krachtiger en heb je 100 procent van je computergeheugen beschikbaar. Het enige probleem is dat elke keer dat je een taak toevoegt aan jouw takenlijst, een klein deel van het computergeheugen naar die taak gaat.

Ochtendritueel

Als je ‘s ochtends je e-mail opent en drie berichten ziet waarop je later moet reageren. Dan is er een deel van je energie en een deel van het computergeheugen gebruikt. Als je eraan moet denken om je kind na school naar de sportvereniging te brengen. Of om de stomerij op te halen of naar de supermarkt te gaan, wordt er steeds meer energie en computergeheugen gebruikt.

Hoeveel energie hou je over?

Hoe meer taken er nog niet zijn voltooid, hoe meer geheugen er gebruikt wordt bij het onthouden, denken, piekeren en plannen voor die taken. Hier is het kritieke punt: als je brein constant gevuld is met al deze secundaire taken, hoeveel geheugen heb je dan over om zinvol, creatief werk te doen? 70 procent? 50 procent? Of zelfs minder?

Zwemmen zonder diploma?

Je beste werk proberen te doen met een afgeleid brein is als proberen te zwemmen voor een gouden medaille zonder zwemdiploma.

Wanneer je je aandacht in te veel richtingen verdeelt raak je bijna verlamt.


Wil je eerst meer lezen over het E Book klik dan hier:

Hoe kun je die krachten die je energie kosten verminderen?

Tip 1. Organiseer je energie, niet je tijd.

Ik ben een ochtendmens en mijn energie ‘s  is ochtends het best. Dat is wanneer ik nog lekker fris ben. Dat is wanneer ik het makkelijkst nieuwe ideeën weet te bedenken. Dat is wanneer ik de beste strategische beslissingen voor mijn bedrijf neem. Dus wat moet ik doen? Ik plan deze taken in de ochtend. En laat me nauwelijks afleiden door collega;’s die in de ochtend een meeting willen.

Wanneer kun je het beste welke werkzaamheden doen?

Alle andere zakelijke taken worden ‘s middags geregeld.  Dit omvat het hebben van gesprekken, vergaderingen, reageren op e-mails, telefoontjes en meeting met klanten. Of gegevensanalyse en het werken met data-analyses. Bijna elke productiviteitsstrategie is gericht om je tijd beter te beheren. Tijd is echter nutteloos als je niet de energie hebt die nodig is om de taak waaraan je moet werken te voltooien.

Tip 2. Controleer je e-mail later op de dag.

Als ik aan het begin van de dag geen e-mail check, dan kan ik s ’ochtends werken aan mijn eigen takenlijst in plaats van te reageren op de agenda van iedereen. Dat is een enorme overwinning, want ik verspil geen mentale energie door na te denken over alle berichten in mijn inbox.

Vindt jouw persoonlijke oplossing

Ik realiseer me dat wachten tot de middag voor veel mensen niet haalbaar is. Toch wil ik je graag een uitdaging geven. Kun je wel wachten tot 10:00 uur? Hoe zit het met 9 uur? 10:30? Laat je niet afremmen door het exacte tijd frame. Bedenk dat ook bij jou een gedeelte van de dag zonder energieverspilling kan helpen om je energie beter te managen.

Het doel van deze strategie is om jezelf ‘s ochtends wat tijd te gunnen. Zodat je kunt werken aan wat het belangrijkst voor je is zonder de rest van de wereld je mentale toestand en energie te laten bepalen.

 

Tip 3. Leg je telefoon in een andere kamer.

Ik zie mijn telefoon meestal de eerste uren van de dag niet. Of ik zet hem op stil en leg hem ondersteboven. Het is veel eenvoudiger om gefocust te werken als je geen WhatsApp berichten, telefoontjes of waarschuwingen krijgt die je focus onderbreken.

Tip 4. Werk altijd op volledig scherm.

Bijna elke toepassing op mijn computer bevindt zich op volledig scherm. Als ik een artikel op internet lees, neemt mijn browser het hele scherm in beslag. Als ik in Google Drive artikelen lees, werk ik ook op een volledig scherm.

Als ik een foto in aan het bewerken ben, is dit het enige dat ik kan zien. Ik heb mijn bureaublad zo ingesteld dat de menubalk automatisch verdwijnt. Wanneer ik aan het werk ben, kan ik de tijd, de pictogrammen van andere toepassingen of andere afleidingen op het scherm niet zien.

Een volledig scherm betekend minder afleiding

Het is grappig hoe veel verschil dit maakt. Als je een pictogram op het scherm ziet, word je eraan herinnerd om er zo af en toe op te klikken. Als je deze visuele indicatie verwijdert, neemt de onbewuste drang om toch even te kijken naar die andere pictogrammen binnen een paar minuten af.

Tip 5.  Verwijder alle taken die kunnen afleiden van de vroege ochtendfocus.

Ik hou ervan om als eerste de belangrijkste of lastigste taken te doen, omdat de extra uitdagingen van die dag nog niet afleiden. Ik ben in dit opzicht een beetje ver gegaan, omdat ik zelfs mijn eerste maaltijd elke dag tot ongeveer het middaguur heb uitgesteld.

Ik ben nu 1 jaar intermitterend aan het vasten, wat betekent dat ik meestal het grootste deel van mijn maaltijden eet tussen 12.00 en 20.00 uur. Het voordeel is dat ik ‘s ochtends wat extra tijd krijg om gericht werk te doen in plaats van het ontbijt te maken.

De beste manier om te voorkomen dat je mentaal leegloopt is om jezelf de tijd en ruimte te geven om belangrijk werk te doen voordat afleidingen je dag kunnen veranderen.