leads scoren op Linkedin

5 tips om deze week meer te scoren op Linkedin

Je hebt goed nagedacht over je LinkedIn profiel en eindeloos geschaafd aan de teksten die er staan. Maar helpt jouw profiel mee om prospects je connectieverzoek te accepteren?

Wij verzorgen het benaderen van prospects voor B2B acquisitie met onze dienst SocialRunner.nl en leren elke dag wat er wel en niet werkt. Omdat ik graag wil dat LinkedIn een leuke plek blijft, deel ik met plezier 5 acquisitie tips die wel werken:

Bij onderstaande tips ga ik niet uit van jou, maar van je prospect.

  1. Stop met verkopen op linkedin

Natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die het wel is gelukt, direct verkopen op LinkedIn. Maar in de praktijk vinden mensen het irritant en opdringerig als je direct begint jezelf of je product te verkopen bij het eerste contact.

Het is altijd beter om je contact te beginnen met echte interesse, met een open vraag

Inspiratie nodig voor goede ‘conversation starters’? Lees ons blog 5 manieren om het gesprek te starten op LinkedIn.

 

  1. Maak duidelijk welk probleem jij oplost

Als een onbekende jouw LinkedIn profiel bezoekt, is dan duidelijk welk probleem jij oplost?

Veel mensen vertellen alleen wat ze doen of welke producten/diensten ze aanbieden. Wel zoeken ze naar een oplossing voor een probleem dat ze hebben. Leg je focus dus daarop.

Voorbeeld: kijk maar op mijn Linkedin profiel (link) Ik leg de nadruk op wat wij voor de klant kunnen uitvoeren (overnemen) en waarom je voor ons zou kiezen (ervaring en tooling).

 

  1. Kies je prospects zorgvuldig

Dit roep ik al meer dan 15 jaar: Zoek naar partijen die écht bij je passen. Aan een kleinere, maar goed gekozen selectie kun je meer aandacht besteden.

Kies organisaties die jij goed kunt helpen met je product of dienst. De vraag is dan alleen of het ze NU uitkomt dat ze zich verdiepen in de oplossing die jij aanbiedt, of dat ze daar pas op een later moment voor open staan.

 

  1. Gebruik de InMails die je hebt

Om één of andere reden worden InMails bijna niet gebruikt of ze worden verkeerd gebruikt. Ikzelf krijg bijna alleen Promoted InMails binnen.

Met een InMail kun je veel mensen bereiken die nog geen directe connectie met jou hebben. InMails werken veel beter dan Cold Emailing, vermoedelijk omdat het een vertrouwde omgeving is. LinkedIn heeft ook geen SPAM box.

Als je een betaald LinkedIn abonnement hebt (Premium career/Business of SalesNavigator) dan ontvang je tot 20 InMails per maand. Dat tegoed vervalt na 3 maanden. Een goede kans dus dat je er tientallen tegoed hebt!

InMails zijn ideaal voor het benaderen van je prospects.  Je hebt 2.000 karakters tot je beschikking. Bij een connectieverzoek kun je maximaal 300 karakters gebruiken. Maar dat wil niet zeggen dat het een goed idee is om meteen al je verkoopargumenten en referenten op te sommen. Lees nog een keertje Tip 1 en 2 😊 

  1. Doe meer pogingen per prospect

Geloof het of niet, maar deze tip is ook bekeken vanuit de prospect. Je hebt het zelf toch ook weleens? Iemand stuurt je een bericht terwijl je het erg druk hebt. Of je ziet de toegevoegde waarde niet omdat je het probleem nu niet hebt.

Je hebt het zelf toch ook weleens, dat iemand een bericht stuurt terwijl je het heel erg druk hebt of hebt er nu gewoon geen zin in of je ziet de toegevoegde waarde niet omdat je het probleem nu niet hebt.

Geef het niet op na de 1e keer. Blijf jouw prospects over een langere termijn benaderen, maar voorkom irritatie. Probeer eens een andere contactpersoon, een andere oplossing of een andere aanleiding (een webinar, een white paper, een referentenverhaal).  Als je 3-4 pogingen doet over een periode van een paar maanden is de kans op succes veel groter.

Stuur eerst een connectieverzoek (na paar weken intrekken) en probeer eens een InMail. Stuur 2 maanden later opnieuw een connectieverzoek, maar dan met een andere vraag / aanleiding. Let op! Er is meer dan LinkedIn, probeer ook eens een telefoontje of stuur iets via de ouderwetse post.

Je zult je onderscheiden van je concurrenten en meer leuke klanten vinden die goed bij je passen. Succes!

Verder praten over acquisitie via LinkedIn?

Bezoek- en postadres

Fokkerstraat 18
2811 ER Reeuwijk

Algemeen telefoonnummer

085 0282 003