Een mooie ontwikkeling! Het is tegenwoordig mogelijk om chatbots te gebruiken vanuit SharpSpring.

Chatbots zijn een geautomatiseerde communicatiedienst waarmee gebruikers snel en effectief naar de oplossingen voor hun problemen kunnen navigeren.

In dit artikel wil ik het niet hebben over welke meerwaarde een chatbot in het algemeen voor je organisatie kan opleveren. Mocht je hier wel behoefte aan hebben, dan heb ik hier een mooi artikel voor je.

Nu wil ik je graag laten zien waarom het fijn is dat SharpSpring gebruik maakt van een chatbot-integratie. Bezoekers! Nu denk je, waar heb je het over?

Ik zal je dit uitleggen. Zoals je weet heb je allerlei soorten verkeer op je website. Door het gebruik van SharpSpring is het mogelijk voor je chatbot om een onderscheid te maken tussen:

  • alle websitebezoekers
  • alleen nieuwe bezoekers,
  • alleen terugkerende bezoekers,
  • alleen de bezoekers die in je pijplijn staan (een relatie waarbij een offerte uitstaat bijvoorbeeld),
  • alleen bestaande klanten

Ook zijn hierbij extra velden aan te maken met informatie die van belang zijn voor jouw organisatie.

Super interessant toch! Hierdoor ben je beter in staat om een boodschap op de juiste plek, aan de juiste persoon en op het juiste moment te leveren. Alle bezoekers staan voor het gemak beschreven op onderstaande afbeelding.

Op onderstaande afbeelding is het te zien hoe verschillende ‘custom fields’ worden geselecteerd, waarop de chatbot moet reageren.

Laten we een voorbeeld nemen. Jij hebt een aantal kansrijke contacten in je ‘pijplijn’ zitten die voor jouw organisatie van belang kunnen zijn. Dan is het wenselijk om deze contacten middels de chatbot direct te kunnen ondersteunen. Hiermee kun je de kans van een aankoop aanzienlijk kunnen vergroten.

Stel je hebt een webshop en merkt dat in de categorie witgoed veel (potentiële) klanten terugkomen met een bepaalde vraag of serie vragen. Je bent nu in staat om deze klanten direct te helpen en je organisatie te verlichten door repeterende vragen zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht een (potentiële) klant alsnog behoefte hebben aan persoonlijke contact, dan is dit natuurlijk gewoon mogelijk.

Wat nog meer? Het is ook nog mogelijk om meerdere chatbots te maken en die op verschillende URL’s te laten verschijnen. Bij elk andere chatbot kun je andere teksten en antwoorden aan maken.

Zo kun je een aparte chatbot aanmaken voor de URL van de categorie elektronica. Ditzelfde is mogelijk voor de categorie witgoed. Door verschillende chatbots aan te maken ben je gemakkelijk in staat om je vraag en antwoord aan te passen in de betreffende categorie. Hierdoor maak je een helder onderscheid van je content.

Chatbot’s van SharpSpring kunnen ingezet worden bij zowel B2B als B2C markten. Je chatbot laten inschakelen bij reeds bekende resellers of suppliers is natuurlijk een optie. Persoonlijk zou ik hier snel tot direct contact overgaan, dat kun je via de chatbot ook aanbieden.

Pas de stappen naar voorkeur aan binnen de visual workflow van je chatbot

Last but not least…

Je wilt op operationeel en/ of strategisch niveau alle resultaten van je chatbot aantonen.

Nu was het eerder al mogelijk je rapportages aan te passen binnen SharpSpring. Deze functie bieden zij ook aan voor de chatbot-activiteiten.

Op de afbeelding linksonder is te zien hoe je op een simpele manier de instellingen aanpast van je rapportage, rechtsonder is te zien hoe je op een makkelijke wijze je rapportages automatisch naar betreffende medewerkers binnen je organisatie kunt laten versturen op de frequentie dat jij wilt.