Nudging: bewust beïnvloeden van onbewust gedrag

Wat is nudging? Nudging is een duwtje geven in de goede richting door het gewenste gedrag aantrekkelijk te maken, zonder mensen daarbij in hun vrijheden te beperken. Het doel is gedrag (licht) bijsturen, waarbij het gaat om onderbewust gemaakte keuzes.

 

uriEen bekend voorbeeld is de vlieg in urinoirs zodat mannen beter mikken tijdens het plassen.blikvanger

Een ander aansprekend voorbeeld is om mensen afval te laten werpen in een container. In de Efteling staat sinds jaar en dag een Holle Bolle Gijs die “dank u” zegt als je er afval in werpt. Andere voorbeelden zijn de zgn Bikvangers langs de openbare weg.

 

 

En wat te denken van de ‘pianotrap’; hierdoor nam het gebruik van de trap met 66% toe!

 

Nudging toepassen om mensen online te verleiden
Het gebruik van Nudges kan ook heel goed werken voor (online) marketing:

Krachtige defaults
Eén van de belangrijkste nudges voor marketing is die van default opties. De juiste optie als default optie zetten kan namelijk zorgen voor veel meer en betere respons.

 

kies

Het Decoy effect
Het Decoy effect heeft te maken met het toevoegen van een derde optie wanneer je een goedkope en een dure versie van je product aanbiedt. Deze derde optie ligt qua prijs tussen de goedkope en dure optie in maar ligt dichter bij de dure optie. Belangrijk is dat deze derde optie in prijs wel dicht bij de dure optie ligt, maar dat het minder goede eigenschappen bezit dan de dure optie. Het gevolg is dat veel meer mensen voor de dure versie kiezen dan wanneer je deze derde optie niet aanbiedt.

decoy

Anchoring: zet de toon
Bij anchoring start je met het tonen van het duurste product en toon je daarna pas de goedkopere producten. Op deze manier nemen de klanten de hoogste prijs in hun hoofd als vergelijkingsprijs; de goedkopere opties die daarna komen lijken ineens een veel betere deal dan wanneer je deze eerst noemt. Deze goedkopere opties moeten wel redelijk snel (op dezelfde pagina) na deze hoogste prijs genoemd worden, anders denkt men dat uw product te duur is in vergelijking met concurrenten.

price-anchoring

Gebruik Gamification

gamificationGamification is het toepassen van strategieën in de marketing die gebruikt worden in spellen. Een voorbeeld hiervan is om een klant met een free trial die het programma vaak gebruikt een ‘award’ te geven waarbij hij 2 gratis maanden de betaalde versie van je programma krijgt. Hierbij is het belangrijk de klant te vertellen waarom deze de beloning heeft verdiend en om het ze niet zomaar cadeau te geven. De reden waarom je het ze laat verdienden is omdat dit de klant het gevoel geeft dat ze bij het verdienen iets bereikt heeft en dit vinden mensen belangrijk.

 

Social proof: wie nog meer?social_proof
Maak gebruik van social proof en laat statistieken zien die bewijzen dat anderen uw product ook gebruiken. Wanneer bijvoorbeeld 4 van de 5 mensen van een bepaalde doelgroep uw product gebruikt, dan zal de klant het gevoel hebben iets fout te doen als hij/zij niet ook uw product gebruikt. Een ander voorbeeld hiervoor is een Facebook like button; wanneer je ziet dat jouw Facebook vrienden de pagina liken geeft dit op een andere manier ook social proof.

 

Wederkerigheid: voor wat hoort wat
Een andere manier om mensen de richting op te duwen is de kracht van wederkerigheid. Wanneer u bijvoorbeeld uw klanten met grote potentie iets gratis opstuurt, kunt u eerder iets terug verwachten.

RECIPROCITEIT