Alternatief voor call center? B2B social selling

Het verschil tussen een call center en Social Runner

Als alternatief voor een call center is LinkedIn heel erg geschik, tenminste als het om B2B gaat. Wat is het verschil tussen enerzijds Social Selling met Social Runner op LinkedIn en anderzijds de inzet van een call center? Let op, dit is een behoorlijk subjectief artikel. Maar geen woord ervan is gelogen.

Alternatief voor een call center? Social Selling via LinkedIn!

Soms vergelijken mensen Social Runner met het inzetten van een call center. Ik begrijp wel waarom, maar de vergelijking gaat eigenlijk niet goed op. Social Runner is een vorm van Social Selling en een call center is veel directer en intrusiever. Dat is niet persé fout, maar wel anders.

Ten eerste: Als je een goed call center inzet op het benaderen van prospects, dan is dat in de eerste plaats duurder (prijs per prospect) dan Social Runner. Dat is ook logisch, want wij kunnen een deel van onze werkzaamheden automatiseren. Daardoor kunnen onze mensen makkelijk aan verschillende campagnes tegelijk werken. Ten tweede: een call center wordt vaak ervaren als opdringerig en onpersoonlijk. Ten derde: de manier van ‘afrekenen’ kan invloed hebben op de kwaliteit en het resultaat van het geleverde call center werk.

Meer lezen: Social Selling op LinkedIn werkt wel  

Voordeel van een call center

Als een call agent een prospect bereikt is hij of zij flexibel in de aanpak: “Heeft u nu even tijd of zal ik terugbellen?”, “Wat spreekt u meer aan, A of B?”. Een agent kan ook doorvragen op onverwachte antwoorden of inspelen op dingen die tijdens het gesprek gebeuren.
Bovendien kunnen call centers vaak enorm schaalbaar zijn. Als je wilt kunnen ze honderden telefoontjes per dag voor je doen, duizenden zelfs. Maar of de kwaliteit en de effectiviteit mee groeien is natuurlijk erg de vraag.

Nadelen van een call center

Echter die voordelen zijn ook meteen weer nadelen. Veel prospects nemen al meteen een negatieve houding aan als ze een belletje krijgen van een onbekende, zeker als ze beseffen dat het een call center betreft. Bovendien komt het vaak domweg niet goed uit. tegenwoordig werken veel meer mensen gedeeltelijk of geheel vanuit huis. Dat maakt het nog lastiger om ze telefonisch te bereiken.

Verder krijg je als opdrachtgever vaak alleen maar de leads aangereikt. Je krijgt niet de goede gesprekken die nét niet tot een lead hebben geleid. Maar die contacten kunnen wel heel waardevol zijn, zowel nu als in de toekomst.
Stel dat het prospect na een week of twee denkt: “Ja, die man die ik toen sprak, die had een oplossing voor dit probleem”. Terugbellen gaat niet en als de naam (van je bedrijf) vergeten is, is de kans vervlogen.

Wil je meer lezen over Onze aanpak van Social Runner projecten (best practises)

Voordelen van Social Runner

Als wij namens jou een prospect benaderen op LinkedIn, dan leest hij of zij dat bericht op een moment dat het uitkomt. Daardoor is die prospect veel ontvankelijker voor je boodschap.
Wij voeren Social Runner uit via jouw eigen LinkedIn profiel. Elke gesprek dat we voeren kun je zien. Dat hoef je niet te volgen, maar het is wel mogelijk op elk moment.

Kwaliteit door goede afspraken

Allereerst de kwaliteit en inhoud van de gesprekken. Die staan bij ons voorop. Logisch dat we daar ons best voor doen, want we voeren die gesprekken uit jouw naam. Wij zijn zuinig op jouw goede naam.
Je kunt ook zien welke reacties er binnenkomen, en dat geeft enorm veel inzicht. Bovendien kun je ‘live’ meedenken over de manier waarop jouw propositie/markt combinatie (jouw propositie) gepresenteerd. Dat kan zowel in specifieke gevallen als in het algemeen. Daarom is Social Runner ook een goed alternatief als je nog op zoek bent naar de beste manier om je oplossing ‘aan de man’ te brengen.

Indien gewenst kunnen we regelen dat je een gesprek dat wij namens jou met een prospect voeren na enkele minuten zelf oppakt en tot een succesvol einde brengt. We kunnen super snel schakelen en doen dat ook als het nodig is.

Grote voordelen van Social Runner

Een groot voordeel van de Social Runner aanpak is dat de prospect altijd het gevoel heeft gehad met jou in gesprek te zijn geweest. Jij kunt precies teruglezen wat er, wanneer en door wie is geschreven. Zodoende sta je nooit voor verrassingen.

Hier komt nog bij dat wij je bereik in de doelgroep vergroten. Je krijgt er veel,  relevante eerstelijnsconnecties bij. Daardoor bereiken de artikelen en berichten die je op LinkedIn plaatst steeds meer prospects.

Bovendien als iemand in eerste instantie geen behoefte heeft aan jouw diensten, maar na 2 weken of 2 maanden zich opeens bedenkt, dan kan die prospect even terugscrollen in de LinkedIn Inbox en het gesprek met jou weer oppakken.

We zijn in staat om het tempo waarmee we je potentiële prospects benaderen flink op te schroeven. Wij hebben manieren om de limieten van LinkedIn te omzeilen. Maar het belangrijjkste is dat wij heel consequent werken. Elke dag evenveel berichten , precies zoals afgesproken. Het komt best vaak voor dat een opdrachtgever vraagt om het tempo juist iets te verlagen. Bijvoorbeeld als het even lastig is om opvolging te geven aan veel kennismakingsgesprekken met geïnteresseerde prospects. Als alternatief voor een call center is die flexibiliteit dus heel interessant.

We kunnen ook makkelijk op een lager tempo werken, om zo te zorgen voor een rustige onderstroom aan interessante, nieuwe contacten met prospects die echt bij je passen. Jij bepaalt de het tempo, wij zorgen voor de uitvoering, elke dag.

Nadelen van Social Runner

Social Runner heeft vast ook nadelen, we zijn blijven ze zoeken. Geintje.

– Tja het kost geld, maar de call centers doen het ook niet voor niets. En je moet dit niet zien als kosten, maar eerder als een investering (dat moest ik altijd zeggen van mijn eerste verkoopleider).
– Op lange termijn levert Social Runner meer op omdat je met een toenemende graad van precisie je doelgroep bereikt en langdurig met ze in contact blijft. Je scoort meer leads en de manier waarop je met elkaar in contact komt is veel positiever.

Ter conclusie: is Social Runner een alternatief voor een call center?

Wil je enorme schaalbaarheid en wil je op flexibele manier een survey uitvoeren? Dan is een call center echt een goed idee. Maar als je doelgroep op LinkedIn zit en je persoonlijk wilt overkomen, langdurend contact wil leggen met de interessante mensen in je doelgroep én tegen beperkte koste prachtige leads scoren… dan is Social Runner als alternatief voor een call center een veel betere keuze.

Meer lezen over

Social Selling via LinkedIn

 

Social Selling vragen kun je stellen aan Alex Bos van TachYons

 

Heb je vragen over contacten leggen via LinkedIn?
Maak connectie met Alex Bos op LinkedIn

 

 

 

Persoonlijk Contact?

Bezoek- en postadres

Fokkerstraat 18
2811 ER Reeuwijk

Algemeen telefoonnummer

085 0282 003