Social selling op LinkedIn

Social Selling op LinkedIn werkt wel, maar kost je veel tijd

Heb je Social Selling zelf al eens geprobeerd? Mensen op LinkedIn benaderen om in gesprek te komen met prospects? Voor 86% van de B2B bedrijven is Social Selling op LinkedIn niet alleen een goede techniek of zelfs een onmisbaar onderdeel van hun marketing!

Altijd op zoek naar nieuwe klanten

Omdat ik tijdens mijn jarenlange ervaring als account manager telkens ambitieuze targets kreeg, moest ik voortdurend nieuwe klanten vinden.  Uit alle trainingen die ik had gevolgd en ervaring die ik had opgedaan bleek er één factor uiteindelijk de allerbelangrijkste te zijn: acquisitie moet je altijd doen. Elke dag, elke week, het hele jaar door.

Als je in een drukke tijd stopt met acquisitie, volgt vroeg of laat een diep dal in je omzet. Als je zelf die nieuwe klanten niet binnenhaalt, dan gaat je concurrent er waarschijnlijk mee aan de haal.

Social Selling op LinkedIn werkt

Concreet kun je ervan uitgaan dat áls je doelgroep er aanwezig is, Social Selling via LinkedIn eigenlijk altijd werkt. De manier waarop je dit met succes kan toepassen is alleen niet voor elke doelgroep dezelfde. Soms moet je een beetje experimenteren om de juiste manier van benadering bij je prospects te vinden. Het kan zeker geen kwaad als je variatie in je insteek kunt brengen.

Het is dus een kwestie van even zoeken en niet te snel opgeven. Mijn ervaring heeft me geleerd dat het bij de meeste doelgroepen niet werkt om meteen ter zake te komen. Als je bij het eerste contact al meteen komt aanzetten met een oplossing (zonder te vragen of er wel een probleem is) zul je weinig positieve reacties krijgen.

Meer lezen: Mijn doelgroep bereiken op Linkedin  

Hoe werkt Social Selling op LinkedIn?

In de praktijk werkt het vooral goed om bij het eerste contact op LinkedIn een vraag te stellen. Dus niet een vraag stellen om uit te lokken dat ze een probleem hebben dat jij precies kunt oplossen. Stel een vraag waarmee je een echt gesprek start.

Voorbeelden gesprek starten op LinkedIn:

Natuurlijk kun je Inmails gebruiken, moet je zeker ook proberen, maar meestal zal je beginnen met een connectie verzoek. Daardoor moet je beginnen met een tekst van 300 karakters. Dat is het maximum bij een connectie verzoek. Mijn advies: vraag om connectie met een persoonlijke tekst (met voornaam) waarin je aangeeft dat je iets wilt vragen over hun specifieke situatie.

Als ze het connectie verzoek accepteren weet je al dat ze niet negatief staan tegenover contact met jou. Daarna is het tijd voor een uitgebreider en weer persoonlijk bericht. Bekijk nog eens goed hun profiel en laatste activiteiten op LinkedIn. Bedenk vervolgens een ‘aanvliegroute’ waaruit blijkt dat je interesse hebt in die persoon.

  • Zijn er na COVID nieuwe prioriteiten binnen jouw bedrijf of pakken jullie de draad op van begin 2020?
  • Wat betekend de nieuwe wet op telefonische acquisitie (1 juli ‘21) voor jullie organisatie?
  • Wat is de belangrijkste reden voor nieuwe klanten om te kiezen voor jullie organisatie?

Nog een Social Selling aanpak op LinkedIn die werkt

Een andere aanpak kan zijn dat je laat merken dat die persoon een interessante positie heeft. Je zet hem of haar dan ‘op een sokkel’ en dat werkt vaak prima.

  • Ken jij iemand die [benoem hier de situatie waarin prospects zitten die zich oriënteren op jouw soort product of dienst] ?
  • Ik werk aan een acquisitieplan voor ons bedrijf. Wij willen eerder onze toekomstige klanten ondersteunen bij hun oriëntatie. Mijn vraag is: welke type functionarissen binnen jouw soort organisatie zijn als eerste bezig met …..

Als de prospect interesse heeft in jouw oplossing, dan begint hij daar heus wel zelf over. Probeer het maar eens, kijk welke aanpak het beste bij jou past.

Meer lezen over Hoe wij Social Runner gebruiken op LinkedIn

Conclusie: Social Selling op LinkedIn werkt echt

Je moet soms eerst een beetje testen en je aanpak afwisselen om daarna structureel succesvol te zijn op Linkedin. Probeer verschillende functionarissen en gebruik verschillende tactieken en aanleidingen. Dan is de kans groot dat je nieuwe klanten en opdrachten zal vinden via LinkedIn.

Social Selling vragen kun je stellen aan Alex Bos van TachYons

 

Heb je vragen over contacten leggen via LinkedIn?
Maak connectie met Alex Bos op LinkedIn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Persoonlijk Contact?

Bezoek- en postadres

Fokkerstraat 18
2811 ER Reeuwijk

Algemeen telefoonnummer

085 0282 003