fbpx

STRATEGISCH ACQUISITIEPLAN

Een acquisitieplan is een belangrijk onderdeel van je businessplan.  Toch is een acquisitieplan vaak niet meer dan een verzameling van activiteiten.

Acquisitie is belangrijk, nieuwe klanten zijn voor elke onderneming nodig. Omdat je niet zonder groei kunt, omdat je soms klanten zult verliezen, daarom heb je acquisitie van nieuwe klanten nodig.

Als je nieuwe diensten en producten hebt ontwikkeld en deze in de markt wilt brengen, moet je vaak ook andere prospects zien te bereiken of andere contactpersonen bij bestaande klanten en prospects. Überhaupt zijn er weinig businessplannen die 100% uit gaan van bestaande klanten.

Een acquisitieplan voorziet niet alleen in doelgroep keuze en marketingactiviteiten, maar ook in de werkwijze tussen acquisitie en relatiebeheer (account management). Niet elke prospect zal direct de juiste interesse hebben, dan moet je die niet te snel overzetten naar account management. Een zorgvuldig lead nurturing programma helpt je op lange termijn aan meer klanten en op de korte termijn aan leuker of meer relevant werk voor je eigen mensen.

Een ander belangrijk element is de weerslag van acquisitie op de bestaande klanten. We herkennen allemaal de frustratie van een aantrekkelijke aanbieding alleen voor nieuwe klanten waarvan bestaande klanten dan geen gebruik kunnen maken. Daar moeten we dus goed over nadenken. Als het aan ons ligt begin je überhaupt met te kijken naar (groei bij) bestaande klanten als een onderdeel van een goed plan.

Een goed doordacht plan is de beste kans op een groot commercieel succes. Ook hier geldt: een doel zonder plan is niet veel meer dan een wens…

Hoe krijg ik dat acquisitieplan compleet?

Doe het niet alleen! Een goed acquisitieplan schrijf je met meerdere mensen, zelfs als je ZZP-er bent! Het schrijven van een goed B2B-acquisitieplan is niet iets dat je met één stel hersens kunt doen. Bij TachYons werken wij bij opdrachtgevers ook altijd met twee ervaren experts van ons eigen team aan een dergelijk plan en van klantzijde werken er ook verschillende mensen aan mee (directie, marketing, sales, klanten, prospects).

En bedenk je dat het eerste plan wat je maakt vast niet het definitieve plan is, je leert steeds meer door goed te volgen wat de effecten van het plan zijn, welke keuze zijn succesvol en welke minder? Als je het on line gedrag van je prospects en je klanten volgt kun je de gemaakte keuze’s in je plan ook goed beoordelen en aanpassen.

Het acquisitieplan is de beste basis voor langdurige samenwerking met bestaande of nieuwe klanten. Als onderdeel van de strategische keuzes is het een belangrijk onderdeel van de successen van de onderneming. Het is dan ook een logische investering in (doorloop)tijd, moeite en geld. Het is de beste verzekering van rendement op je investering.

Inhoud van ons Acquisitieplan:

  1. Inleiding
  2. Doelen
  3. Producten/diensten
  4. Doelgroep (product/markt combinaties)
  5. Koopproces
  6. Informatie behoefte
  7. SWOT Analyse
  8. Trends
  9. Pitches
  10. Middelen
  11. Communicatie kanalen
  12. Planning
  13. Taken en verantwoordelijkheden
  14. Rapportage en evaluatie
  15. Have Fun 🙂

We helpen je graag met het complete acquisitieplan, download het via het formulier.