Strategie en doelstellingen

Succesfactoren

 

Het lijkt soms wel het lastigste wat er is, de juiste strategie vinden waarmee de groei die je met de onderneming wilt bereiken ook lukt!

De kracht van gewoontes

Wat zijn gewoontes die je helpen? Laten we eerst wat bewuster kijken naar gewoontes en gewoontegedrag.

Een gewoonte is een handeling of een manier van handelen die men gewend is uit te voeren en die men doorgaans onbewust – dus zonder erbij na te denken – uitvoert. 

Wat kunnen gewoontes dan voor je betekenen?

Gewoontes zijn onbewust terugkerende handelingen. En let op!! Studie en onderzoeken wijzen uit dat we als mensen meer dan 90% van ons dagelijks gedrag ‘onbewust’ is.

Er is vast als je over jouw gewoontes nadenkt terugkerend gedrag waar je blij van wordt en waar je prima resultaten mee haalt. Wanneer je even door denkt zijn er vast ook gewoontes die jou niet helpen, die je niet dichter bij je doel brengen. Als we 90 % van de dag onbewust handelen is jouw dag dus een aaneenschakeling van terugkerend gedrag.

Bedenk eens hoe het gaat bij jou? Is je dag een aaneenschakeling van gewoontes? Ons gedrag en de keuze’s die we maken hebben we geconditioneerd en zijn zo ingesleten dat je ze zelfs blijft herhalen ook als ze je niet helpen

Je hebt ook gewoontes als het gaat om beslissingen nemen. Zowel zakelijk als persoonlijk, neem je “gewoonte” beslissingen!

Wat is de optelsom van je gewoontes?

Gewoontes zijn gedrag zonder dat je er bij nadenkt, en het wordt interessant als je vast stelt dat deze gewoonte beslissingen bepalen welk resultaat jij elke dag haalt. Gewoonte beslissingen neem je op basis van in het verleden opgebouwde overtuigingen, angsten, ervaringen en aangeleerde normen en waarden. Welk gedrag herhaal jij onbewust elke dag? Welke uitdagingen ga je wel aan en welke niet.

Het resultaat van je terugkerende gedrag is in essentie de optelsom van je gewoonten.

  • Hoe in vorm of uit vorm ben je? Is een resultaat van je gewoontes.
  • Hoe gelukkig of ongelukkig ben je? Is een resultaat van je gewoontes.
  • Hoe succesvol of niet succesvol ben je? Is een resultaat van je gewoontes.

Veranderen van geconditioneerd gedrag is echt niet eenvoudig, herken je gedrag bij jezelf wat je graag wilt veranderen. Dan is een bewuste beslissing nodig en het vraagt een plan om nieuwe gedrag geconditioneerd te krijgen.

7 nieuwe gewoontes om meer resultaat te halen



Wil je meer lezen over de resultaten die je gaat halen met nieuwe gewoontes? Download dan bovenstaande white paper!

Wat is dan de reden dat veranderen van gewoontes niet eenvoudig is?

Laten we beginnen bij je reptielen brein

Wat maakt nu dat het vasthouden van goede gewoontes zo moeilijk is? Dat heeft alles te maken met ons brein. Ons oudste brein, het reptielenbrein is miljoenen jaren oud, en niet ontworpen om ons gelukkig te maken. De primaire functie van ons reptielenbrein is overleven. Overleven betekend zo min mogelijk risico’s nemen.

Als je dit zou willen checken, probeer dan eens zelfmoord te plegen door 3 minuten je adem in te houden. Dat gaat je nooit lukken, je wint het namelijk niet van je reptielenbrein. Die neemt het op gegeven moment over en zegt, hup: doorleven. Het reptielenbrein was in de oudheid een handige hulp, het gaf razendsnel antwoord op de vraag: kan ik het eten of eet het mij op? Zo ontstond het fight, flight or freeze-principe.

Het reptielenbrein is het snelst in het nemen van (gewoonte) beslissingen, die vooral gebaseerd zijn op je verleden. Wat voor nieuwe gewoontes betekend dat het brein altijd eerst de oude gewoontes ziet en die wil blijven gebruiken.

Oude gewoontes en nieuwe gewoontes?

Nieuwe goede gewoontes vragen dan ook dat je het brein moet helpen om de oude gewoontes te veranderen.

Je gewoontes en je onbewuste terugkerende gedrag van nu is opgebouwd in je verleden. We beginnen allemaal, met een blanco geheugen en dan ontstaat er in onze jonge jeugd invulling van dat geheugen. We leren door de omgeving waarin we opgroeien, overtuigingen, angsten, normen en waarden. Wat je hebt geleerd in de eerste 12 tot 16 jaar bepaalt veel van je huidige manier van handelen en beslissen.

Deze jong aangeleerde gewoontes en overtuigingen zijn geconditioneerd. Het is niet voor niets dat kinderen vaak dezelfde gewoontes hebben als hun ouders. Dat er kinderen zijn die dezelfde angsten en overtuigingen hebben als hun ouders. Dat ze dezelfde eetgewoontes hebben.

Als een kind opgroeit in een gezin waar 2 talen worden gesproken zal hij/zij ook 2 talen spreken. Als je in een ondernemers gezin bent opgegroeid leer je andere overtuigingen dan als je ouders in het onderwijs werken. We zijn geconditioneerd in ons gedrag en hoe krijg je dat nu verandert?

Gewoonte gedrag verander je niet makkelijk, je brein heeft hulp nodig!

Belangrijk voor het gedrag en je beslissingen is het reptielen brein, dit deel van je brein bepaalt veel. Als je een beslissing moet nemen zal dit deel van je brein als eerste een reactie voor je hebben. Altijd gebaseerd op het (negatieve) verleden. We zijn ons hier weinig van bewust, we denken dat we met onze neo cortex het moderne brein een weloverwogen beslissing hebben genomen!

Een voorbeeld wat wellicht herkenbaar is, er is een nieuwe collega begonnen, je ziet hem voor het eerst. En je krijgt gelijk een reactie van je primaire brein: wat een ……. (negatief gevoel) en het eerste contact loopt dan ook stroef. Of het lijkt je een hele geschikte dame, het eerste contact loopt dan al een stuk prettiger. Hele snelle en directe meningen komen er boven. Dit gebeurt op andere plaatsen ook, je ziet nieuwe sneakers en direct weet je al die ga ik kopen. Daarna ga ja aan jezelf uitleggen waarom het goed is dat je veel te dure of veel te rode sneakers hebt gekocht.

Hoe help ik mijn reptielenbrein?

We zijn ons te weinig bewust van de invloed die ons reptielen brein heeft. En van de manier waarop dit deel van het brein je onbewust afremt en het heel snel beslissingen voor je neemt. Het is de bewustwording van je gewoontes en je emoties die je gaat helpen om richting te geven aan ander gedrag.

Wil je werken aan jezelf en heel bewust veranderen van gedrag? Dan kun je in het white paper: “7 nieuwe gewoontes om meer resultaat te halen” een methodiek lezen om aan nieuwe gewoontes te werken.

Verder praten over Strategie?

Bezoek- en postadres

Fokkerstraat 18
2811 ER Reeuwijk

Algemeen telefoonnummer

085 0282 003