Het getal 20 kom ik vaak tegen mensen hebben blijkbaar iets met het getal 20. Of is er een andere oorzaak waarom we het getal 20 zo vaak tegen komen, is er een spirituele oorzaak, wat maakt dat het getal 20 zo vaak de oplossing blijkt te zijn?

Wat maakt het getal 20 toch zo uniek?

Je klant heeft maximaal 20 minuten concentratie voor je!

Er is een uitstekend business boek geschreven door Oren Klaf: Pitch Anything

Hij heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar verkoopgesprekken en de reden waarom hetzelfde verhaal bij de ene klant wel tot een verkoop komt en bij de andere klant helemaal niet.

Zijn commerciële werkwijze was voor het onderzoek niet veel anders dan wat we nu ook nog veel zien bij commerciële medewerkers.

Commerciële medewerkers plannen gesprekken in die 1 tot 1 ½ uur duren. En gebruiken veel van deze tijd om te praten over hun product. En de kwaliteiten van het product, de technische specificaties van het product. Dit zien we ook gebeuren als het een eerste gesprek is.

Het gesprek bij een prospect wordt dan old school gestart, met opwarmen en eerst wat zaken bespreken waarmee je kunt achterhalen hoe je gesprekspartner erin staat, de kou uit de lucht halen, zorgen dat de 1e indruk goed is?

Maximaal 20 minuten optimale aandacht

Wat hier het grootste nadeel van is dat je de concentratie tijdspanne van je gesprekspartner al aan het verslijten is. We hebben  als mensen een concentratie boog van ongeveer 20 minuten blijkt uit onderzoek! Dus je prospect of je klant heeft ook maximaal 20 minuten echte aandacht voor. Hoe je hier slim mee om gaat is dan een mooie uitdaging.

Je ziet dat Ted Talks tegenwoordig  maximaal 20 minuten mogen zijn, na die tijd raak je zeker je publiek kwijt hoe goed of enerverend je presentatie ook is.

Ook voor je gesprekspartner waar je de 1e keer komt geldt dit, wat betekend dat je in die eerste 20 minuten je Pitch moet doen. Dat je binnen de eerste 20 minuten van het gesprek die informatie bespreekt die belangrijk is voor je resultaat.

Motivational text

We kunnen maximaal 20 minuten effectiviteit werken 

Onderzoek naar hoe mensen het meest effectief kunnen werken, laat zien dat pauzes heel belangrijk zijn. Wanneer je van de ene naar de andere meeting loopt en direct weer start met een volgende meeting dan kan het niet anders dan dat de eerste meeting nog in je hoofd speelt. En dat de effectiviteit van de tweede meeting lager zal zijn.

Het belang van pauze’s 

Het zal dan zorgen dat je tijdens de tweede meeting ruis zult ervaren met de gevolgen dat deze meeting toch net wat minder goed gaat. Tijdens het eerste gedeelte van de tweede meeting zullen de key point en problemen van de 1e meeting nog door je hoofd spoken.

Een 5 minuten pauze tussen de meetings had je de mogelijkheid gegeven om even tot rust te komen en de eerste meeting te verwerken of de aantekeningen te maken die nodig zijn voor je.

Als je pauzes inplant en ervoor zorgt dat je mensen ook in beweging komen dan heb je een echte effectiviteitsslag gemaakt.

Hoe kun je de effectiviteit van de medewerkers verhogen?

Medewerkers blijven frisser en uiteindelijk ook effectiever als ze om de 20 minuten even naar de water cooler of het koffieapparaat lopen. Zorg dat ze ook echt fysiek in beweging komen dat helpt het brein van de medewerker ook om even afstand te nemen van waar het mee bezig was.

Onderzoeken wijzen uit dat mensen als zij maximaal geconcentreerd en met maximale focus werken ze dat 20 minuten kunnen volhouden. Dan wordt  er ook in die 20 minuten veel geproduceerd.  Deze sprints zorgen dat je een hogere effectiviteit op een hele dag haalt dan nu!

Het is dan wellicht ook slim om dit eens uit te proberen, zorg dat je je werkzaamheden inplant en dan 20 minuten met volledige focus* ongestoord kunt werken.

Volledige focus vervangt hard werken door slim werken

*volledige focus betekent, geen telefoon, geen email, geen meldingen van social mediakanalen, alle storingen die je kunt uitschakelen ook echt uit schakelen.

Voor volledige focus geldt het is geen aangeboren talent, het is een keuze die je elke dag opnieuw maakt.

Succes

Energie boost in 20 minuten

Uitgebreid onderzoek wijst uit dat een kort slaap moment je op een effectieve manier meer laat presteren een uitgebreide uitwerking van de “moderne siësta” vind je in het boek: het juiste moment van Dan Pink.

Wat kun je het ideale dutje noemen, hoe zorg je voor een boost? Welke opbouw is belangrijk voor een moderne siësta, om nog meer uit je totale dag te kunnen halen?

Power Nap 

Het ideale dutje waar effectiviteit samengaat met efficiënte is tussen de tien en de twintig minuten. Dutjes van 10 minuten hebben al een positief effect wat drie uur duurt. Let wel op als een dutje langer dan 20 minuten duurt ga je er een prijs voor betalen dan ontstaat er slaap inertie. Het wat duffe gevoel wat van je vraagt dat je eerst wat koud water op je gezicht gooit voordat je weer terug op aarde bent.

Of moderne Siësta

De moderne siësta, is naast het perfecte dutje van max 20 minuten ook nog verbonden aan een extra boost die je kunt toevoegen. De extra boost kun je bereiken door voordat je aan de siësta begint een kopje koffie te nemen. De cafeïne doet er ongeveer 25 minuten over voordat het in je bloedbaan terecht komt. En dus krijg je een tweede energie stoot als je wakker wordt.

Dus tussen 13.30 en 15.00 uur een kop koffie en een siësta en je help jezelf aan een nieuwe berg energie.

In 2019 heeft Maarten van der Weiden met zijn bovenmenselijke inspanning om de elf steden tocht te zwemmen!!

Laten zien dat een slaap pauze van 20 minuten het beste is, Maarten had zich voorbereid om 3 dagen te kunnen zwemmen en in die voorbereiding is gebleken dat een slaap pauze van 20 minuten ervoor zorgt dat je geen last krijgt van slaap inertie.  Het is hem gelukt om met slaap pauzes van 20 minuten om 163 kilometer te zwemmen.

A person lying down on an office chair

Het pareto principe

Het pareto principe met de 80 – 20 regel is het meest bekend

Een principe ontdekt door Vilfredo Pareto hij stelde in 1906 vast dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de Italiaanse bevolking.

En dat er veel meer aspecten waren die aan de 80-20 regel voldeden. 20 % van de kinderen in een schoolklas verzorgde 80% van het lawaai. 

En zakelijk hoor je vaak:

  • 20 % van het assortiment bepaald 80% van de omzet!
  • 20 % van de klanten bepalen 80% van de omzet!
  • 20 % van de medewerkers halen hun afgesproken target!
  • 20% van de tijd van een meeting wordt 80 % van de beslissingen genomen

En is er wel meer te benoemen met dezelfde verhouding, bij veel bedrijven is het ook 20 % van de klanten die zorgen voor werkdruk van klant support of de after sales afdeling. 

Er wordt in veel onderzoeken gewerkt met deze 80 – 20 verhouding een mooi voorbeeld hiervan is dat je in recente onderzoeken over de Amerikaanse economie kunt lezen dat:

Dat er 20 jaar geleden 50 bedrijven waren in Amerika die goed waren voor 20 % van de totale Amerikaanse economie, nu zijn dat nog 20 bedrijven die goed zijn voor 20% van die economie.