fbpx

5 Tips om resultaat te boeken met Social Selling

 

Wat is er nodig om resultaat te boeken met Social Selling? Hoe voorkom je dat Social Selling heel veel tijd kost en hoe zorg je dat het genoeg relevante contacten en concrete business oplevert?

Zorg dat je relevant bent

Het gesprek aangaan met mensen en hen tips geven heeft alleen maar zin als de prospects je ook serieus nemen. Zorg dat je profiel duidelijk laat zien dat jij expert bent op jouw gebied en kies ‘je wedstrijden’ zorgvuldig. Met andere woorden: kies een specifiek vakgebied en beperk je daartoe. Beschrijf op je profiel heel duidelijk wat je te bieden hebt, voor wie je dat doet en wat ze mogen verwachten van jou.

Publiceer af en toe een bijdrage, beschrijf je producten of diensten en laat af en toe je mening blijken door andere bijdragen te voorzien van een commentaar of aanbeveling. Het draagt allemaal bij tot een geloofwaardig profiel.

 

Maak van je profiel geen CV maar een brochure

Bij veel mensen is hun profiel op Linkedin niet veel meer dan een CV. Dat is best slim als je een nieuwe baan zoekt. Ten minste, als je geen commerciële baan zoekt.

Zorg dat bezoekers van jouw profiel precies weten met welke uitdagingen of problemen ze bij jou moeten aankloppen. Maak liefst ook alvast duidelijk wat ze van je mogen verwachten, je aanpak van nu en je successen uit het verleden. Benadruk vooral datgene waardoor mensen vertrouwen krijgen in jou als oplossing van hun probleem.

 

Wees selectief

Je tijd is beperkt. Zorg dat je heel goed je doelgroep blijft opzoeken. En zelfs binnen je doelgroep is het belangrijk om je te focussen op de functionarissen die voor jou echt belangrijk zijn. Voordat je het weet raak je heel veel tijd kwijt aan organisaties en mensen die er niet toe doen en je echt niet verder helpen.

Het is net als met netwerken. Als je wilt kun je de hele tijd met lotgenoten of soortgenoten gaan praten, maar je hebt er meer aan om contacten te leggen met mensen die je niet kent en samen te kijken of en hoe je elkaar kunt helpen met kennis, een introductie of een slim advies.

 

Werk gestructureerd

Doe het! Doe het vaak. Doe het op vaste momenten. Blijf het doen. Dit is een spelletje dat te maken heeft met grote getallen en timing; op het juiste moment in gesprek zijn met de juiste mensen.

Dit is misschien wel het lastigste gedeelte. Overigens is dit gedeelte ook heel goed uit te besteden aan slimme dienstverleners als  Social Runner

Het belangrijkste tussendoel is voor de meeste verkopers en consultants om aan tafel te komen bij de juiste bedrijven op het goede moment. Eenmaal aan tafel lukt het verkopen wel.  Dat is precies wat een dienst als Social Runner voor je kan doen.

 

Always Be Closing is terug van nooit weggeweest!

Het grootste risico van Social Selling is dat je wel Social doet, maar geen Selling. Vergeet niet, net als bij netwerken, om scherp te blijven op de juiste balans tussen kennis geven en kennis verkopen. Hou je doel voor ogen: omzet bij nieuwe klanten. Geef genoeg weg om relevant te zijn, maar niet zoveel dat het belangrijkste deel van de behoefte al is bevredigd. Het begint dus met Always Be Caring en daarna is het gewoon ouderwets verkopen.